HOLD_ON
PSYCHOSOCIALE THERAPIE

      2 HOLD_ON

      PSYCHOSOCIALE THERAPIE

 

WHEN YOUR DAY IS LONG
AND THE NIGHT
THE NIGHT IS YOURS ALONE
WHEN YOU'RE SURE YOU'VE HAD ENOUGH
OF THIS LIFE

WELL...HANG ON

DON'T LET YOURSELF GO
CAUSE EVERYBODY CRIES
AND EVERYBODY HURTS SOMETIME
HOLD ON.... HOLD ON....
R.E.M.
 

Stress & Burn – Out


Stress is een emotionele en lichamelijke reactie die optreedt wanneer je jezelf probeert aan te passen aan veranderingen die het normale dagelijkse leven verstoren.


Een beetje stress is helemaal niet erg. Sterker nog, er zijn veel mensen die een beetje stress opzoeken om hun leven wat spannender te maken.

Stress wordt een probleem wanneer je te maken hebt met te veel veranderingen die kort na elkaar, en zelfs soms gelijktijdig zich in je leven aankondigen. Of veranderingen die te groot voor je zijn. Die je als bedreigend ervaart.


Veranderingen die bijvoorbeeld je gezondheid, geluk of financiële zekerheid in gevaar brengen. Ingrijpende gebeurtenissen die veranderingen met zich meebrengen waarvan je het gevoel hebt dat je die veranderingen helemaal niet aan kan, zoals het verlies van een dierbare, ernstige ziekte of een echtscheiding.


Soms kan het ook zijn dat kleine dagelijkse irritaties zich opstapelen tot een enorme stress. En ook dat heeft gevolgen voor je dagelijkse functioneren en je gezondheid.


De fysieke en psychologische gevolgen bij stress zijn voor iedereen verschillend. Maar over het algemeen verhoogt langdurige stress de kans op negatieve emoties, zoals angst, somberheid, frustratie en boosheid.

Het heeft ook invloed op jouw cognitieve prestatie. Een beetje stress bevordert het functioneren, maar teveel, of langdurige stress zorgt voor een vermindering van je prestaties.

Een gevolg van langdurige stress is dat je jezelf anders gaat gedragen. Je bent bijvoorbeeld emotioneler, slaapt slecht en misschien voel je jezelf minder zeker van jezelf.


Langdurige bovenmatige stress leidt vaak tot een Burn-Out. De meeste mensen voelen zichzelf overvallen door een Burn-Out, het is er in één keer. Het is echter een langdurig proces waarbij je jezelf mentaal en fysiek langzaam uitput. Je begrijpt dat als het een tijdje duurt voordat je een Burn-Out hebt, het ook een tijd duurt voordat je weer bent herstelt.


Het is belangrijk een Burn-Out te voorkomen. Dat kan door op tijd jouw stressfactoren aan te pakken.


Er zijn stressfactoren die je onder controle kunt krijgen, omdat ze oplossingsgericht zijn aan te pakken. Ook als het meerdere factoren zijn. Soms heb je niet altijd de controle over gebeurtenissen die jou stress bezorgen. Ze overkomen je. In dat geval kun je leren hoe je met deze factoren om kunt gaan, zodat ze niet meer aanvoelen als een bedreiging, en je geen bovenmatige stress meer bezorgen.


Ik begeleid je graag in dit proces. Je mag altijd contact opnemen als je vragen hebt of een afspraak wilt maken.